Tiedote koskien Taija Hietasen haastattelua

Yle Saamen sivuilla 18.2.2016 julkaistussa haastattelussa Gieku ry:n puheenjohtaja Taija Hietanen toi esiin Oulun yliopiston opiskelijoiden keskuudessa ilmennyttä rasistista käytöstä. Haastattelussa Hietanen kertoo mm. Oulun seudun YK-yhdistyksen eli OSYKYn hallituksen jäsenen vappuna 2015 esittämästä lausunnosta, jonka mukaan kaikki saamelaiset tulisi ampua.

Kukaan Oulun seudun YK-yhdistyksessä ei kiellä tai puolusta tällaista lausumaa. Vihapuhe, rasismi ja syrjintä ovat aina väärin. Yhdistys allekirjoittaa myös OYY:n 17.2.2016 julkaiseman tiedotteen ja jakaa OYY:n näkemyksen, jossa siteerataan myös YK:n alkuperäiskansoja koskevaa julistusta. OSYKY ajaa kaikkien ihmisten tasavertaisia ihmisoikeuksia ja pyrkii edistämään rauhanomaista yhteistoimintaa. Yhdistyksen tavoittelemassa yhteiskunnassa suomalaiset, saamelaiset, venäläiset, suomenruotsalaiset, pakolaiset, maahanmuuttajat, ihan kaikki ihmiset taustaansa katsomatta saavat elää rauhassa syrjinnältä, kiusaamiselta ja rasismilta, tasa-arvoisina ja yhdenvertaisina. Se ei ehkä aina ole helppoa, mutta siihen päästään vain keskinäisen kunnioituksen ja rauhanomaisen dialogin kautta. Siihen tarvitaan kaikkia osapuolia ja OSYKY on edelleen avoin keskustelulle ja yhteistyölle tämän näkemyksen edistämiseksi.

Ihmisyys on laaja käsite, ja etnisyys on yksi osa sitä. Kaikkia ihmisiä yhdistää kuitenkin erehtyväisyys. Tärkeintä on, että virheet tiedostetaan ja niistä opitaan. Tämä tammikuussa ilmi tullut tapaus on käsitelty paitsi hallituksen sisällä, myös OYY:n edustajien kanssa ja heidän kauttaan Giekun kanssa. Kun tapahtuneista asioista saatiin kuulla, alkoi OSYKY selvittää tapausta ja puheenjohtaja tapasi myös Giekun edustajien (mm. Hietasen) kanssa. OSYKYn ILO-169-sopimukseen  liittyvä tapahtuma peruttiin ja asiasta laadittiin tiedote. OSYKY koki, että näin vakavan asian kuin vihapuheen ollessa kyseessä, pitäisi kuulla molempien puolien näkemykset tapahtuneesta. Tämän vuoksi yhdistys päätti hakea apua puolueettomalta OYY:ltä. OSYKYn hallituslainen on ymmärtänyt virheensä laajuuden ja pyytänyt anteeksi tapahtumia. Hän on ollut halukas pyytämään anteeksi myös asianomaisilta ja selvittämään keväiset keskustelunaiheet. Tapaamiset OYY:n kanssa eivät kuitenkaan poikineet, kuten Hietanen toteaa, mahdollisuutta ratkaista asiaa dialogilla vaan tiedon siitä, että osapuolten tarinat vapun jälkeisistä tapahtumista eroavat keskenään huomattavasti.

Kuten sanottu, yhdistys ei missään vaiheessa ole kieltänyt tätä lausumaa tai lakaissut asiaa maton alle. OSYKY on siis aktiivisesti selvittänyt tapahtunutta ja toivomme, että näin tehdään kaikissa ilmi tulevissa häirintätapauksissa. Esiin noussut ilmiö on yksittäistapausta laajempi ja sen kitkemiseksi on tehtävä töitä kaikkialla. OSYKY toivoo Hietasen lailla että rasismiin ja syrjintään suhtauduttaisiin aina vakavana ongelmana, josta ei voida vaieta.

Tämän prosessin aikana OSYKYn sisällä on syntynyt syvempi ymmärrys sanojen merkityksestä ja vähemmistöjen kohtaamista haasteista. Kuten todettu, OSYKY on myös edelleen avoin keskustelulle. Hallitus jatkaa samalla kokoonpanollaan ja seisoo edelleen YK:n arvojen ja tavoitteiden takana. Yhdistyksen toiminnan johtavana teemana ovat syksyllä 2015 julkaistut uudet kestävän kehityksen tavoitteet. Näitä tavoitteita on 17 ja niihin kuuluu myös eriarvoisuuden vähentäminen ja ihmisoikeuksien vahvistaminen. Oulun seudun YK-yhdistys kannustaa kaikkia tutustumaan näihin tavoitteisiin sekä alkuperäiskansojen oikeuksia koskevaan ILO-169-sopimukseen.

Taija Hietasen haastattelu http://areena.yle.fi/1-3317854
OYY:n kannanotto rasismia vastaan http://www.oyy.fi/kannanotto-rasismi-ja-syrjinta-eivat-kuulu-yliopistoyhteisoon/
YK:n kestävän kehityksen tavoitteet http://www.un.org/sustainabledevelopment/sustainable-development-goals/
ILO-169-sopimus http://www.ilo.org/global/topics/equality-and-discrimination/indigenous-and-tribal-peoples/lang–en/index.htm